بازارگاه الکترونیکی چیست؟

۲۷ بهمن ۱۴۰۱
فناوری
null

بازارگاه الکترونیکی، پایانه‌ای آنلاین جهت تبادل بار و ارائه خدمات حمل و نقل است. در این بستر آنلاین، شرکت‌های حمل و نقل، صاحبان بار و رانندگان می‌توانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند و بدون واسطه، از خدمات یکدیگر بهره‌مند شوند. در واقع این فضای مجازی، نوعی پایانه‌ی باربری آنلاین است که بدون حضور فیزیکی، امکان حمل و نقل انواع بار را فراهم می‌کند.

اهداف بازارگاه الکترونیکی

فعالیت بازارگاه الکترونیکی، اهداف مهمی را دنبال می‌کند که در ادامه برخی از آن‌ها را، بررسی می‌کنیم.

رفع محدودیت‌ها

یکی از دغدغه‌های اصلی عموم مردم نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، محدودیت‌ دسترسی به شرکت‌های مختلف و هزینه‌های تعیین شده، بوده‌است. حضور بازارگاه الکترونیکی، دسترسی مردم به شرکت‌ها و راننده‌های گوناگون را ممکن ساخته و حتی به آن‌ها اجازه می‌دهد هزینه‌ی حمل بار را نیز، از میان هزینه‌های پیشنهادی متنوع انتخاب کنند.

عدم وجود انحصار در بازار باربری

انحصاری‌بودن باربری، مخصوصا در شهرهای کوچک‌تر، پدیده‌ای رایج در صنعت حمل و نقل جاده‌ای بوده‌است. اما با حضور بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل، اشخاص و شرکت‌های نوپا نیز امکان فعالیت در صنعت حمل و نقل کشور را دارند.

آگاهی کامل و شفافیت امور حمل و نقل بار

بازارگاه الکترونیکی با ارائه سیستم ردیابی آنلاین بار و ارائه‌ی لحظه‌ای موقعیت و وضعیت آن، صاحب بار را از تمامی جزئیات مرتبط آگاه می‌کند.

استفاده از اینترنت و شبکه‌های برخط برای گسترش فعالیت در بازار

با همه‌گیر شدن استفاده از شبکه‌ی اینترنت، علاقه عموم مردم برای استفاده از امکانات این شبکه و بهره‌برداری آنلاین از امکانات گوناگون، افزایش پیدا کرده‌، و ورود صنعت حمل و نقل به این شبکه، بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر آن، از این طریق می‌توان با سیستم‌های حمل و نقل یا مشتریان کشورهای همسایه نیز ارتباط برقرار کرد.

یکپارچگی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل در یک سیستم واحد

بازارگاه الکترونیکی مکانی‌ است که تمامی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل را، جمع‌آوری کرده و برای همه‌ی آنان قوانین یکسانی را تعریف می‌کند.

دسترسی سریع به ظرفیت صنعت حمل و نقل

از طریق بازارگاه آنلاین و تنها با چند کلیک ساده، شما به‌راحتی می‌توانید ظرفیت‌های بازار را پیگیری کرده و اطلاعات زیادی راجع به آن، کسب کنید.

مزایای استفاده از بازارگاه الکترونیکی

با توجه به نوظهور بودن بازارگاه الکترونیکی و طبعا شناخت کمتر نسبت به آن، صحبت از مزایای این بازار آنلاین، می‌تواند کمک شایانی به شناسایی بیشتر آن کند. در مرحله‌ی نخست، حضور بازارگاه آنلاین، موجب بهره‌وری هر چه بیشتر فعالان صنعت حمل و نقل می‌شود؛ سود بیشتر، بار بیشتر، سرعت بیشتر و در عین حال صرف زمان کمتر، مهمترین فاکتورهای این افزایش بهره‌وری هستند. در ادامه برخی دیگر از مزایای این سیستم را، برمی‌شماریم.

۱

کاهش زمان و افزایش سرعت حمل و نقل

حذف رفت‌ و آمدهای فیزیکی و کاهش ترافیک درون شهری، و راحتی انتخاب شرکت حمل و نقل مناسب شما، موجب افزایش سرعت روند جابه‌جایی بار می‌شود و شما می‌توانید در مدت زمان کم‌تری (نسبت به شیوه سنتی) بار خود را به مقصد برسانید.

۲

امکان پیگیری آنلاین بار

بستر بازارگاه الکترونیکی، امکان پیگیری آنلاین و لحظه‌ای بار را برای شما فراهم می‌کند. این خدمت از طریق نرم‌افزار مختص هر بازارگاه، برای شما فعال می‌شود.

۳

سهولت در پیدا کردن بار برگشت

پیدا کردن بار در مسیر برگشت، برای رانندگان بسیار مهم است و از این طریق آنان می‌توانند هزینه‌های حمل و نقل را جبران و سود بیشتری کسب کنند. بستر بازارگاه الکترونیکی این فرآیند را سهولت بخشیده‌است.

۴

امکان مشاهده سوابق رانندگان و شرکت‌های باربری

بازارگاه الکترونیکی به شما این امکان را می‌دهد تا سوابق پیشین رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل و نظرات دیگر کاربران در مورد آن‌ها و میزان رضایت یا عدم رضایت ایشان را، مطالعه و سپس اقدام به انتخاب کنید و تا حد ممکن از زیان رسیدن به بار خود، جلوگیری کنید.

مزیت‌های استفاده از بازارگاه الکترونیکی برای شرکت‌های حمل و نقل

در کنار مسائلی که اشاره شد، این بازارگاه الکترونیکی مزایایی را صرفا برای شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل، به ارمغان آورده‌است که عبارتند از:

 

  • افزایش دسترسی به ظرفیت حمل و نقل 
  • کاهش آلودگی هوا 
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی و نیاز به استخدام کارمندان 
  • کاهش زمان یافتن مشتری‌ 
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های کلی 
  • افزایش بهره‌وری و دسترسی به فناوری پیشرفته بدون نیاز به سرمایه‌ اولیه 

 

نقش موثر بازارگاه الکترونیکی در صنعت حمل و نقل

در اینجا خوب است به نقش بسیار مهم بازارگاه الکترونیکی در صنعت حمل و نقل هوشمند، بپردازیم:

 

  • جابه‌جایی هوشمند و سریع کالاها و بارهای گوناگون
  • بهبود بخشیدن زمانبندی رسیدن بارها به کامیون یا مقصد. 
  • افزایش چشمگیر کیفیت خدمات ارائه‌شده در صنعت حمل و نقل کالای کشور. 
  • ارائه راهکارهای اقتصادی و اعمال صرفه‌جویی در هزینه‌ها. 
  • افزایش درآمد و سود رانندگان و شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل. 

 

تا اینجای مقاله با شما درباره‌ی اهداف و مزایای گوناگون گذرگاه الکترونیکی صحبت کرده‌ایم، حال لازم است توضیحاتی جامع در مورد مهم‌ترین ویژگی این بستر آنلاین، یعنی امنیت بالای آن ارائه دهیم.

بازارگاه الکترونیکی

مسئله امنیت در بستر بازارگاه الکترونیکی

شروع کار در بستر گذرگاه الکترونیکی، نیازمند دریافت مجوزهای گوناگونی از نهاد مختلف است. بررسی دقیق هر یک از این نهادها، نه تنها موجب افزایش چشمگیر امنیت این سامانه شده که ایمنی بار و جان راننده را نیز بیشتر کرده‌است. اجازه دهید مروری بر مجوزهای لازم جهت عضویت و فعالیت در سیستم گذرگاه الکترونیکی را داشته باشیم.

 

الف) مجوز ثبت شرکت سهام خاص:

 ۱-این شرکت‌ها نمی‌توانند سهام خود را به صورت عمومی، به مردم عادی بفروشند.

 ۲-موسسان این گونه شرکت‌ها باید حداقل صاحب ۳۵٪ از سهام شرکت باشند.

 ۳-سرمایه‌ی اولیه این شرکت‌ها، باید حتما توسط موسسان آن‌ها تامین شود.

 

ب) ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

 برای ثبت شرکت‌ در بازارگاه عمومی، می‌توان از ثبت شرکت‌ با مسئولیت محدود نیز، استفاده کرد. از مزایای این نوع شرکت‌ها می‌توان به حضور حداقل دو شریک تجاری و میزان سرمایه‌ی اولیه بسیار اندک، مبلغ تقریبی ۱۰۰،۰۰۰ تومان، اشاره کرد.

 

ج) دریافت مجوز حمل و نقل جاده‌ای: 

پس از ثبت شرکت به یکی از دو روش فوق، لازم است مدیران شرکت نسبت به دریافت مجوز حمل و نقل جاده‌ای اقدام کنند. 

 

د) دریافت نماد اعتماد الکترونیکی: 

دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی، برای یک شرکت بسیار حائز اهمیت است. با داشتن این نماد هم اعتبار شما در سامانه بازارگاه افزایش پیدا می‌کند و هم مشتریان بیشتری به شما اعتماد می‌کنند.

 

علاوه بر مجوزهای ذکر شده، شما جهت فعالیت در بازارگاه نیازمند موارد دیگری نیز هستید:

  • وب‌سایت دارای اعتبار در زمینه گذرگاه حمل و نقل 
  • نیروی انسانی ماهر در زمینه‌ی راه‌اندازی وب‌سایت، برنامه‌نویسی و مارکتینگ و مسائل مرتبط با حمل و نقل 
  • نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل جهت رصد و اطلاع یافتن از وضعیت لحظه‌ای بارها و رانندگان. 

استفاده از بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل، راهی به صرفه و سریع جهت انتقال و دریافت بار می‌باشد.

در این مقاله، ما توضیحات لازم پیرامون بازارگاه الکترونیکی، اهداف این بازار و مزایای استفاده از آن را، به تفصیل ارائه دادیم. اگر شما نیز تجربه‌ای در زمینه‌ی استفاده از بازارگاه‌های حمل و نقل را دارید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید. 

پردیس سرداری