دریافت بارنامه اینترنتی

۱۹ آذر ۱۴۰۲
حمل و نقل
null

بارنامه اینترنتی یا الکترونیکی، کم کم جای بارنامه های قدیمی و دست نویس یا تایپ شده را گرفته است. این روزها اکثر پایانه های حمل و نقل  و باربری ها، اقدام به حذف کاغذ و سیستم کاغذ بازی کرده اند. شما می توانید به راحتی، بارنامه ی الکترونیکی خود را دریافت کنید و اگر راننده هستید، بار را با همان بارنامه جابجا کنید. اگر هم سفارش دهنده ی بار هستید، می توانید از طریق درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن های مخصوص به این کار، اطلاعات هویتی راننده و بار گیرنده و هر مورد دیگری که قبلا در بارنامه های کاغذی ثبت می شد را مشاهده کنید.

اگر می خواهید در مورد بارنامه اینترنتی یا الکترونیکی بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

بارنامه و کاربرد آن در سیستم حمل و نقل

پیش از آن که بارنامه اینترنتی و الکترونیکی را بشناسید، بهتر است با بارنامه و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

بارنامه یک نوع قرارداد رسمی است که بین راننده و صاحب کالا از طریق واسطه ای به نام پایانه ی حمل و نقل یا شرکت حمل  نقل، بسته می شود. این برگه به طور کاملا رسمی و قانونی می باشد. در تمامی محاکم قضایی و از هر نظر دیگر، قابلیت پیگیری دارد. این برگه شامل اطلاعات کامل هویتی سفارش دهنده بار، آدرس و تلفن و همچنین تمامی اطلاعات راننده و نوع بار، وزن کالا و مشخصات بار می باشد. اگر بارنامه وجود نداشته باشد، سلامت کالا در رساندن بار را هیچ شرکت حمل و نقلی تضمین نکرده و به عهده نخواهد گرفت. همچنین هرکسی می تواند بار را تحویل گرفته و متعلق به خود بداند.

بارنامه کاربردهای مختلفی دارد که  از آن جمله می توان ادعای قانونی صاحت محموله و ادعای حقوی او نسبت به مالکیت آن را نام برد. صاحب بار می تواند ادعا کند که بار متعلق به او  بوده و می تواند آن را انتقال دهد.
 

بارنامه الکترونیکی چیست؟

در دنیایی که روز به روز در حال الکترونیکی و هوشمند شدن است، باید بدانیم که بارنامه هم چهره ای نو به خود گرفته است. اکثر بارنامه ها در کشور، به صورت الکترونیکی صادر می گردد و از نظر حقوقی و ادعای مالکیت، هیچگونه تفاوتی با بارنامه های سنتی و کاغذی قدیمی ندارد. در واقع، بارنامه الکترونیک Ebl را می توان نسخه ی اینترنتی و الکترونیکی بارنامه کاغذی دانست.

بعد از صدور بارنامه الکترونیک، از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، یک کد رهگیری صادر می شود که از هر نظر قابلیت پیگیری دارد.  نهادهای نظارتی مانند پلیس راهنمایی و رانندگی، می توانند محموله مورد نظر را از طریق همین کد رهگیری، دنبال کرده و پیگیری کنند.


 

null

سامانه صدور بارنامه هوشمند الکترونیکی در سیستم حمل و نقل جاده ای کشور

وقتی بارنامه های الکترونیکی جای کاغذی را گرفتند، نرم افزارهای هوشمند و سامانه های نظارتی الکترونیکی در این زمینه شکل گرفتند و روز به روز به تعداد آنها افزوده شد. در حال حاضر می توان با دانلود یک اپلیکیشن تحت وب یا حتی اندروید، به راحتی سفارش بار گرفت یا باری را سفارش داد و در همان لحظه کد رهگیری بارنامه را دریافت کرد.

شرکت های حمل و نقل بزرگ می توانند سامانه ی اختصاصی خود را داشته باشند و از هر جای کشور، اقدام به صدور بارنامه کنند. همچنین رانندگان جاده ای می توانند با ورود به سامانه www.rmto.ir بارنامه خود را ثبت و دریافت کنند.


 

مراحل صدور بارنامه الکترونیکی

null

وقتی قرار باشد بار از یک شهر به شهر دیگر جابجا شود، صرف نظر از حمل و نقل هوایی و ریلی در کشور، راهی جز حمل و نقل جاده ای باقی نخواهد ماند. در این صورت، باید یک بارنامه الکترونیکی صادر شود تا بار از مبدا به مقصد برسد.  شرکت های حمل و نقل می توانند به راحتی این بارنامه را صادر کنند. مراحل صدور بارنامه الکترونیکی، شامل موارد زیر می باشد:


 

  • ابتدا باید مشخصات راننده حمل با کامیون و همنین مسیر مبداء و مقصد به انضمام نوع کالا و ابعاد و وزن بسته و همچنین تاییدیه های لازم برای ارزش بار، همگی ثبت شوند.
  • نرخ کرایه حمل و نقل باید توسط متقاضی بار، مشخص شود.
  • ارسال داده‌های بارنامه الکترونیکی برای ناجا و سازمان امور مالیاتی برای دریافت حق تمبر از طریق درگاه های پرداخت الکترونیک
  • ثبت اطلاعات موجود در بارنامه در بارکد مانند مسیر حمل کالا و . . .
  • اطلاعات بارنامه باید در این مرحله چاپ شوند.
  • رصد و کنترل حمل بار از مبداء به مقصد به شکل آنلاین
  • اعلام رسیدن و وصول کالا و تایید آن
  • اعلام رسیدن و وصول کالا و تایید آن

مزایای بارنامه هوشمند و الکترونیک

null

بارنامه الکترونیک، مزایای مختلفی دارد که از آن جمله می توان به کمتر مصرف شدن کاغذ و کاغذ بازی اشاره کرد. اگر بارنامه هوشمند الکترونیک ادر شود، تلفات جاده ای کمتر خواهد شد. همچنین می توان برقرار شدن عدالت جاده ای و آسوده خاطر بودن صاحب کالا را هم جزئ مزایای بارنامه الکترونیک دانست.

رصد بار و کالا توسط صاحب بار، بهبود استانداردهای حمل بار، جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در سوخت، بهبود کنترل دستگاه های نظارتی، افزایش کنترل های سلامت محور،  افزایش سرعت و دقت در حمل بار و سالم تر رسیدن بار به مقصد، عدم وجود خطای انسانی در صدور بارنامه و جلوگیری از جعل و دستکاری بارنامه، شفافیت کمیسیون ها، جلوگیری از سوء استفاده از بارنامه و مبارزه با قاچاق کالا در جهت رشد تولیدات داخلی، از جمله مزایای صدور بارنامه الکترونیک می باشد.


 

اطلاعات مندرج در بارنامه الکترونیک

یک بارنامه اینترنتی شامل موارد زیر است که در بارنامه درج شده است:

  • اطلاعات مربوط به فرستنده
  • اطلاعات مرتبط با گیرنده
  • وزن کالا
  • بیمه
  • قیمت کالا
  • تعداد کالا
  • هزینه های کمیسیون
  • سلامت محصول
  • نوع بسته بندی کالا
  • آدرس دقیق محل بارگیری و تخلیه بار به همراه تاریخ
  • فاکتور های مرتبط با محصول
  • اطلاعات مرتبط با حمل کننده

و کلام آخر

بارنامه الکترونیک و اینترنتی، خیلی زود جای بارنامه های کاغذی را گرفت و روز به روز از تعداد بارنامه های کاغذی در حال کاسته شدن می باشد. بارنامه الکترونیک می تواند سلامت بار و نحوه ی رساندن آن به مقصد را تضمین کرده و جلوی هر نوع سوء استفاده را بگیرد.