سامانه جابجایی بار: بهبود کارایی حمل‌و‌نقل

۶ آذر ۱۴۰۲
حمل و نقل
null

حمل‌و‌نقل از سری نیاز‌های عمومی هر جامعه‌ای است که به دلیل اهمیت و ضرورت آن، جوامع همواره درحال به‌روزرسانی و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و تکنولوژی روز، در این سیستم می‌باشند. امروزه استفاده از فناوری اطلاعات در حمل‌و‌نقل و ایجاد سامانه هوشمند حمل‌و‌نقل، یک راهکار مهم و کارآمد برای بهبود کارایی حمل‌و‌نقل به شمارمی‌رود. این سامانه جابجایی بار، به شرکت‌ها و کاربران در تصمیم‌گیری بهتر برای بهینه‌سازی حمل‌و‌نقل کالا و سهولت ارسال و دریافت بارها، به شکل ایمن و سریع کمک می‌کند.

اطلاع از مراحل ارسال، زمان تحویل، موقعیت فعلی بار و ... از جمله مواردی هست که دانستن این موارد، اطمینان خاطر بیشتری را برای مشتریان فراهم می‌کند. ضمن اینکه با بالا رفتن نظم و سازماندهی، شرکت حمل‌ونقل را نیز در کنترل هر چه صحیح‌تر بارها، یاری می‌دهد. در ادامه به چگونگی کمک‌رسانی سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند به بهبود کارایی حمل‌و‌نقل و مزایای آن و معرفی سامانه حمل‌ونقل، بیشتر می‌پردازیم.

سامانه حمل‌ونقل هوشمند

با افزایش حجم مبادلات وجابجایی کالاها،کم‌کم صنعت حمل‌و‌نقل به یک صنعت برتر و تاثیرگذار تبدیل گشته است که خیلی از صنایع و سازمان‌ها با آن در ارتباط هستند. در سال‌های اخیر در نتیجه‌ی چالش‌های بسیار در روش‌های حمل‌و‌نقل سنتی، سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند به منظور افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل ایجاد گردید. این سامانه یک فناوری پیشرفته است که روزبه‌روز نیز درحال گسترش می‌باشد.

در سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند از ابزارهای مختلف، امکانات و تخصص‌ها، به‌ویژه علم فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مخابراتی برای ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل استفاده می‌شود که شامل: نظارت، کنترل و بهبود ایمنی و عملکرد ناوگان حمل‌و‌نقل می‌باشد.

null

به کمک سامانه حمل‌و‌نقل، رانندگان وسایل نقلیه این توانمندی را خواهند داشت که داده‌ها و اطلاعات شرایط ترافیکی همچون پیش‌بینی وضعیت ترافیک، وضعیت مسیرهای مناسب،آگاهی از خطرات و تصادفات و سایر مسایل را به‌صورت خودکار دریافت‌ نمایند. آگاهی از این موارد می‌تواند در کاهش تاخیرات و ازدحام در شبکه جاده‌ای و بهبود کارایی حمل‌و‌نقل موثر باشند.

سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند تنها به‌معنی کنترل حمل‌و‌نقل مسافران و کالاها در مقیاس جاده‌ای نیست، بلکه در تمام زمینه‌های حمل‌و‌نقل، از ترافیک شهری و مسیریابی گرفته تا حمل‌و‌نقل کالاهای بزرگ و ترانزیت‌ها را در بر می‌گیرد.

از نمونه‌های این سامانه‌های هوشمند حمل‌و‌نقل، می‌توان به سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند ترابار اشاره کرد.

مزایای سامانه هوشمند حمل‌و‌نقل

سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند کالا مزایای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

راحتی کاربران

سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند ترابار با امکان رهگیری سفارشات و زمان حرکت و رسیدن بار، دغدغه‌ی مشتریان را کاهش داده و از مراجعات مکرر افراد به مراکز تحویل، جلوگیری می‌کند. ارائه اطلاعات کارآمد به کاربران، باعث ارتقای سطح رضایت همگانی کاربران شده و مطلوبیت حمل و نقل را به دنبال دارد.

بهبود وضعیت ترافیک و سرعت عمل

سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند با ارائه اطلاعات به کاربران در لحظه، نیاز به مراجعات را برطرف کرده که در نهایت باعث کاهش تراکم ترافیک جاده‌ای و افزایش سرعت عملکردی شبکه ترافیک می‌شود.

افزایش ایمنی انسان ها

همانطور که می‌دانید تصادفات جاده‌ای از تاثیرگذارترین عوامل بر مرگ‌ومیر انسان‌ها می‌باشد؛ که اکثر آن‌ها در ساعات اوج ترافیک رخ می‌دهند. سامانه جابجایی بار هوشمند با تاثیر بر روان شدن ترافیک و کنترل آن، منجر به کاهش تصادفات می‌شود.


 

سهولت در ثبت سفارش

سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند ترابار با استفاده از راهکارهای خودکار و کامپیوتری، امکان ثبت سفارشات ارسال بارها را به‌صورت آنلاین و با قابلیت تعیین هزینه بر اساس حجم بار، مسافت و مواردی نظیر بیمه و ... فراهم می‌کند و به این ترتیب افراد با مشاهده‌ی قیمت‌ها، تصمیم خود مبنی بر ارسال کالاها را می‌گیرند و این خود از مراجعات به مجموعه‌های مختلف جلوگیری کرده و سبب سهولت و صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.


 

تاثیر سامانه هوشمند در افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش خسارات و در نتیجه افزایش بازدهی است. با کسب اطلاعات کامل هزینه‌ها از ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌و‌نقل مختلف، امکان یافتن بهترین قیمت برای مشتری به آسانی فراهم می‌آید.

صاحبان کالا در این سامانه این توانایی را دارند تا چندین محموله را به‌صورت هم‌زمان و خودکار، ردیابی نمایند. سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند تمام اطلاعات مسیر و حمل‌و‌نقل را در لیستهای دقیق و خوانا سازماندهی می‌کند، که به مدیران در تصمیم‌گیری سریع و کارآمد کمک زیادی می‌رساند. از روی‌ دیگر، سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند با ارائه اطلاعات لحظه‌ای مسیر، میزان خطاهای انسانی را که اغلب منجر به تصمیمات حادثه‌آفرین می‌شوند، به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

null

مخاطبان سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند

سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند در درجه اول، موردنیاز مشاغلی است که حمل، جابجایی و دریافت کالا در آن‌ها به صورت منظم انجام می‌شود. از جمله: تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، شرکت‌های تجاری، خرده‌فروشی‌ها و شرکت‌هایی که خدمات لجستیکی ارائه می‌دهند. تقریبا اکثر مشاغل صنعتی از ساختمان‌سازی تا علوم زیستی می‌توانند از سامانه مدیریت حمل‌و‌نقل بهره‌مند شوند.

آینده سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند

امروزه سطح انتظارات مشتری ها درحال تغییر می‌باشد؛ آن‌ها نه‌تنها درخواست تحویل به موقع کالاهایشان بلکه درخواست‌های جدیدی نیز دارند برای تحویل دو روزه و یک‌روزه و حتی همان‌ روز، با به‌روزرسانی‌های سریع و ارائه اطلاعات کامل و آنی در طول فرآیند حمل.


 

null

تکنولوژی یادگیری ماشینی با ارائه توصیه‌های مناسب‌تر و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر، سامانه‌های حمل‌ونقل را باهوش‌تر خواهد کرد. فناوری‌های جدیدی هم به‌زودی در دسترس سامانه‌های حمل‌ونقل قرار خواهند گرفت؛ که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1- نظارت بر ناوگان اینترنت اشیا:  دستگاه‌ها و حسگرهای جدید بررسی اشیا، نظارت بر حمل‌ونقل دارایی‌ها در طول مسیر را به امری عادی تبدیل می‌کنند.
2- دستیارهای دیجیتال: این دستیارها می‌توانند مکالمه‌ای را به مشتری ارائه دهند که به‌صورت لحظه‌ای به داده‌های حمل‌و‌نقل کالاها دسترسی داشته باشند؛ که ارتقای کیفیت خدمات حمل‎‌و نقل و رضایت مشتری را فراهم می‌کند.

3- هوش تطبیقی و یادگیری ماشینی: با استفاده از یادگیری ماشینی و دسترسی راحت به داده‌ها و تجربه‌های پیشین، سامانه حمل‌ونقل قادر به پیش‌بینی دقیق‌تر زمان لازم برای ترابری، برنامه‌ریزی بهتر ظرفیت‌ها و از همه مهم‌تر شناسایی محموله‌های در معرض خطر خواهد بود. محموله‌های در معرض‌ خطر شامل مواردی ازجمله کالاهایی که به‌زودی منقضی می‌شوند و یا برخی محصولات حساس به زمان یا حساس به دما و ضربه، می‌شوند. هوش مصنوعی پیشرفته این امکان را فراهم می‌سازد تا پیشنهاد‌های دقیق‌تر و بهتری، مانند مسیرهای جایگزین تحویل در بخش‌های پرترافیک یا مسیرهای دارای شرایط دمایی مناسب‌تر یا دارای تکانه‌های کمتر، را ارائه‌ دهند.

با پیشرفت تکنولوژی به صورت هرروزه، سامانه جابجایی بار هم پیشرفت بیشتری می‌کند و با بهبود کارایی حمل‌ونقل کالا، دستیابی به سطوح ایمنی بالاتر، ارتقای بهره‌وری اقتصادی و افزایش سرعت، کیفیت خود را افزایش خواهد‌ داد.