فرایند صدور بارنامه گام به گام تا موفقیت در حمل‌ونقل

۳۰ خرداد ۱۴۰۳
حمل و نقل
null

یکی از مهم‌ترین موارد در صنعت حمل و نقل و جابه‌جایی بارها، بارنامه است؛ بارنامه در واقع قرارداد میان صاحب بار و راننده یا شرکت حمل بار است که اطلاعات مختلف در آن قید می‌شود و در صورت بروز مشکل، می‌توان به آن استناد کرد. بارنامه‌ها از دهه‌ها پیش مرسوم بوده‌اند و در ابتدا به‌صورت دست‌نویس و سپس به صورت چاپی صادر می‌شدند. در حال حاضر، بارنامه‌های اینترنتی یا الکترونیکی با مزایا و سهولتی که فراهم می‌کنند، رفته‌رفته جای بارنامه‌های سنتی را می‌گیرند. صدور بارنامه‌ شرایط و مراحل خاص خود را دارد و بایستی اطلاعات مندرج در آن دقیقا مطابق با مشخصات بار، ارسال کننده و راننده بوده و موارد مهم نظیر زمان ارسال، بیمه و ... نیز در آن قید شود.

بارنامه چیست و چه اهمیتی دارد؟

وقتی قرار باشد باری از یک شهر به شهر دیگر منتقل گردد، صرف نظر از جابه‌جایی هوایی و ریلی در کشور، عمده‌ی موارد از طریق حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود؛ در این شرایط، باید یک بارنامه صادر شود. شرکت‌های حمل‌و‌نقل سامانه‌های اختصاصی صدور بارنامه آنلاین خود را دارند یا به‌صورت کاغذی آن را برای مشتریان صادر می‌کنند. حتی رانندگان نیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.rmto.ir برای ثبت بار و صدور بارنامه الکترونیکی، اقدام کنند.

بارنامه یک نوع قرارداد رسمی میان راننده و صاحب بار است که از طریق واسطه‌ای نظیر پایانه‌ی حمل‌و‌نقل یا شرکت باربری، صادر می‌شود. این قرارداد که می‌تواند به صورت کاغذی یا الکترونیکی باشد، به طور کامل رسمی بوده و سندیت دارد. بارنامه در مجاری قانونی اعتبار دارد و قابل پیگیری است. این قرارداد شامل مشخصات کامل هویتی ارسال کننده، تحویل گیرنده‌ی بار، آدرس و تلفن، مشخصات راننده، نوع بار، وزن و مشخصات بار است. گاهی اوقات زمان ارسال بار، بازه رسیدن بار به مقصد یا بیمه بار و ... نیز در بارنامه قید می‌گردد.

بارنامه سند تحویل بار به گیرنده است و به‌واسطه‌ی آن، شرکت حمل و نقل، تحویل سالم بار به دریافت کننده را تضمین می‌کند.

مواردی که باید در بارنامه قید شوند

در بارنامه بایستی اطلاعات مختلف بار، سفارش دهنده بار و راننده، قید شوند؛ یک بارنامه شامل موارد زیر است:

  • مشخصات فرستنده و گیرنده
  • وزن بار
  • ارزش و ملاحظات خاص کالا
  • در صورت بسته‌ای بودن بار، تعداد کالاها
  • نوع بسته بندی کالا
  • مشخصات راننده
  • آدرس دقیق محل بارگیری و تحویل بار به همراه تاریخ
  • کرایه بار

ضرورت وجود بارنامه از منظر قانونی

علاوه بر ضرورت وجود بارنامه برای سفارش دهندگان بارها، حمل و نقل بار در مسیرهای بین شهری، منوط به داشتن بارنامه است و رانندگان نیز در صورت نداشتن بارنامه، ممکن است جریمه یا توقیف شوند. به همین خاطر صدور بارنامه برای رانندگان نیز حائز اهمیت است.

طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، برای شفاف‌سازی فرایند حمل‌ونقل کالا و جلوگیری از جابجایی خارج از شبکه حمل‌ونقل، داشتن بارنامه و صحت آن، ضروری است. طبق اطلاعیه‌ی این سازمان، هر گونه جابجایی بار در جاده‌های بین شهری، بایستی همراه با بارنامه باشد و با متخلفین برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

مراحل صدور بارنامه آنلاین تا ارسال بار به مقصد

ثبت بار و صدور بارنامه در سیستم حمل و نقل، نیازمند درج مشخصات مورد نیاز است. سیستم مانیتورینگ هوشمند و زیرساخت‌های لازم شرکت حمل و نقل نیز یاری دهنده‌ی صاحبین بار اینترنتی در ردیابی و دریافت بدون مشکل بارها خواهد بود. مراحل صدور بارنامه تا دریافت بار، به شرح زیر است:

۱- اولین گام، انتخاب یک شرکت حمل و نقل یا نرم افزار بارنامه مناسب است. برخی از نرم افزارهای صدور بارنامه، به صورت رایگان در دسترس هستند. نرم افزارهای بارنامه معمولاً دارای قابلیت‌های مختلفی نظیر ایجاد بارنامه‌ها، مدیریت اطلاعات مشتریان و امکان پیگیری فرآیند ارسال هستند.
۲- ثبت مشخصات دقیق مبدأ و مقصد، مسیر ارسال، راننده، تاریخ حمل و نقل
۳- ثبت مشخصات بار از قبیل نوع کالاها، وزن و ارزش
۴- تعیین نرخ کرایه حمل و نقل
۵- ارسال اطلاعات بارنامه برای سازمان امور مالیاتی و ناجا جهت ثبت در سیستم
۶- صدور بارنامه آنلاین و درج اطلاعات کامل در بارنامه و دارا بودن کد یکتا بارنامه آنلاین
۷- امکان رصد وضعیت ارسال بار به صورت آنلاین

مزایای بارنامه آنلاین

بارنامه‌ الکترونیکی جایگزینی مناسب برای بارنامه‌ کاغذی محسوب می‌شود. بارنامه آنلاین در واقع سندی الکترونیکی است که توسط شرکت‌های حمل و نقل برای حمل بار مشخص توسط راننده، صادر می‌گردد. این بارنامه‌ها مزایای متعددی را برای رانندگان و صاحبین بار دارند.

۱

افزایش سرعت و سهولت

فرایند صدور بارنامه آنلاین در مقایسه با بارنامه‌های کاغذی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود که این امر سبب افزایش سرعت در فرآیند حمل و نقل کالا خواهد شد.

۲

افزایش دقت

به‌خاطر خطاهای انسانی در ثبت مشخصات و صدور بارنامه‌های کاغذی، بسیار از مواقع این بارنامه‌ها با خطاهای متعدد ارائه می‌شدند و در صورت نیاز به ارائه‌ی بارنامه و یا پیگیری از مراجع، افراد دچار مشکل می‌شدند. اما صدور بارنامه الکترونیکی چنین مشکلاتی را در پی ندارد.

۳

آرامش خاطر صاحبان بار

حمل و نقل یک کالا از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر، همواره برای صاحبین بار با استرس‌‌زا است؛ چراکه ممکن است به‌خاطر عوامل مختلف و غیر قابل پیشبینی، آسیب‌های متعدد به محموله وارد شود. اما با وجود بارنامه آنلاین، صاحبان بار اینترنتی، آرامش خاطر دارند؛ چراکه اگر مشکلی ایجاد شود، از طریق ارائه بارنامه معتبر، امکان اخذ خسارت از شرکت حمل و نقل مربوطه، فراهم خواهد بود.

۴

جلوگیری از قاچاق کالا

به خاطر لزوم داشتن بارنامه برای حمل و نقل‌های بین شهری، هیچ گونه کالایی نمی‌تواند بدون بارنامه رسمی به کشور وارد شود یا درون کشور جابجا شود، این موضوع سبب کاهش قاچاق کالا و نظارت بهتر توسط سازمان‌های مربوطه خواهد شد.

۵

افزایش استانداردها

یکی از شرایط صدور بارنامه آنلاین، این است که وسایل حمل و نقل، دارای حداقل استانداردهای لازم باشند؛ این موضوع سبب بالا رفتن سطح حمل و نقل خواهد شد.

۶

امکان رهگیری بار

صاحبان بار امکان پیگیری دائمی محموله خود را در هر ساعت از شبانه روز و با وارد کردن کد مرسوله‌ی خود دارند؛ به این ترتیب زمان رسیدن مرسوله قابل رهگیری خواهد بود.