همه چیز درباره بارنامه الکترونیکی

۷ اسفند ۱۴۰۱
فناوری
 بارنامه الکترونیکی

همانطور که در مقاله «کاربرد بارنامه چیست؟» توضیح دادیم، بارنامه سندی بسیار مهم در صنعت حمل و نقل است. این سند در واقع قراردادی میان شرکت حمل و نقل و صاحب بار (ارسال کننده) است و نشان‌دهنده مالکیت بار می‌باشد. بارنامه سندی است که حمل یک بار مشخص از مبدا به مقصد ذکر شده در آن را، تحت نظارت شرکت حمل و نقل نشان می‌دهد. البته در این سند، مشخصات راننده و وسیله نقلیه‌ای که بار توسط آن جابه‌جا می‌شود نیز، ثبت می‌شود. بارنامه به علت مشخصات مهمی که در آن ثبت می‌شود، حکم رسید بار را نیز دارد و راننده را موظف می‌کند بار را فقط به شخص ذکر شده در سند، تحویل دهد. اما در سال‌های اخیر به علت رشد روزافزون جمعیت و افزایش درخواست‌های صدور بارنامه، نوع کاغذی و سنتی این سند، موجب بروز مشکلاتی شده‌است. به همین علت بارنامه‌های الکترونیکی، جایگزین نوع کاغذی آن شده است. بارنامه الکترونیکی، سندی دیجیتال است که قوانین و مقرراتی شبیه به بارنامه کاغذی دارد اما سرعت صدور آن، بیشتر و امنیت آن، بالاتر است. این سند الکترونیکی از بروز مشکلاتی که حاصل اشتباه فرستنده بار یا متصدی حمل و نقل بوده‌اند، جلوگیری می‌کند و موجب کاهش احتمال خطا و دستکاری‌هایی که بر بارنامه‌های کاغذی اعمال می‌شده است، می‌شود.

انواع بارنامه

بارنامه الکترونیکی نیز مانند بارنامه کاغذی، بر اساس نوع وسیله قابل حمل، به انواعی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • بارنامه هوایی
  • بارنامه راه‌آهن (ریلی)
  • بارنامه دریایی
  • بارنامه حمل کامیون
  • رسید پستی
  • بارنامه سراسری
  • بارنامه مرکب
  • بارنامه پلیس‌راهی

همچنین این سند از نظر قانونی نیز، به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

۱

بارنامه غیر قابل انتقال

در این نوع بارنامه، صاحب کالا همان نامی است که در بارنامه ذکر شده و راننده یا مسئول حمل بار، نمی‌تواند بار را به شخص دیگری تحویل دهد.

۲

بارنامه قابل انتقال

برعکس نوع قبل، این بارنامه توانایی انتقال مالکیت بار را دارد و این امکان وجود دارد که راننده یا مسئول حمل بار، بتواند بار را به شخص دیگری که بارنامه به او منتقل شده، تحویل دهد.

مزایای بارنامه الکترونیکی

استفاده از بارنامه الکترونیکی مزایای بسیار زیادی نسبت به نمونه کاغذی آن دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • افزایش اطمینان صاحبان کالا و بارها: با توجه به این نکته که بارنامه، در حکم سند کالا است؛ دریافت آن موجب اطمینان خاطر صاحبان کالا می‌شود. زیرا راننده یا  مسئول حمل بار نمی‌تواند در قبال بار ادعای مالکیت داشته‌باشد.
  • افزایش استانداردهای سیستم حمل و نقل: بیمه‌کردن بار، یکی از اصلی‌ترین قوانین صدور بارنامه می‌باشد که هم موجب رعایت ایمنی بیشتر توسط راننده حامل بار می‌شود و هم خاطرجمعی صاحب کالا از سلامت بار را، به دنبال دارد.  
  • افزایش نظارت بر بارهای مواد غذایی: معمولا یکی از مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل مواد غذایی وجود دارد، مسئله زمان و فاسد شدن این کالاها است. صدور بارنامه الکترونیکی، نظارت سیستم‌های کنترل سلامت محور را، بر بارهای شامل مواد غذایی، تسریع و بهبود می‌بخشد.
  • حمایت از تولیدات داخلی با جلوگیری از حمل بارهای قاچاق: یکی دیگر از مزایای بارنامه الکترونیکی، تسهیل روند کنترل شدن آن، توسط ماموران انتظامی مستقر در جاده‌ها و مرزها می‌باشد. این امر می‌تواند مانعی جدی در مقابل حمل کالاهای قاچاق باشد.
  • بهبود بخشیدن وضعیت جاده‌ها: حمل بار بیش از ظرفیت، موجب تخریب و افزایش هزینه استهلاک جاده‌های کشور می‌شود. از این رو بررسی بارنامه و مطابقت وزن و ویژگی‌های کالای حمل شده با قوانین جاده‌ای کشور، نه تنها از تخریب سریع جاده‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه با دریافت عوارض مناسب از خودروهای حمل‌کننده بار، موجب برقراری عدالت جاده‌ای می‌شود.
  • امکان مانیتور بار توسط صاحب بار: فرستنده کالا یا صاحب بار می‌تواند با رصد آنلاین بارنامه در بستر الکترونیکی، از وضعیت لحظه‌ای و سلامت بار خود، اطمینان حاصل کند.
  • جلوگیری از زیان‌های پیش‌آمده برای رانندگان: در صورتی که بارنامه‌ای برای کالای قابل حمل وجود نداشته‌باشد، این کالا دارای سند بیمه نیز نیست و در صورت آسیب‌دیدن، می‌تواند خسارات بسیار زیادی را برای راننده حامل بار به‌وجود بیاورد.
  • کاهش تلفات جاده‌ای: بر طبق قوانین صدور بارنامه برای رانندگان حامل بار (توضیحات بیشتر در مقاله «هزینه بارنامه و قوانین آن» )، کارت سلامت راننده و معاینه فنی ناوگان، برای صدور بارنامه ضروری است. از این رو، امکان تصادفات و آسیب‌های احتمالی بسیار پایین می‌آید.

از دیگر مزایای صدور بارنامه به صورت الکترونیکی می‌توانیم به موارد زیر نیز، اشاره کنیم.

  • تسهیل و تسریع فرآیند صدور بارنامه
  • صادر شدن کد رهگیری جهت پیگیری برخط کالا
  • بیمه بار
  • ثابت‌بودن هزینه باربری به‌واسطه ثبت قانونی هزینه توافق شده.

استفاده از سامانه‌های صدور بارنامه الکترونیکی

با توجه به رشد روزافزون درخواست‌های صدور بارنامه، هر یک از شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند صدور بارنامه مختص به خود، کرده‌اند. کابران و صاحبان بار می‌توانند به راحتی به این سامانه‌ها مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر صدور بارنامه الکترونیکی، به‌راحتی ثبت کنند. البته باید توجه داشته‌باشید که پیش از ثبت درخواست خود، باید شرایط و قوانین سایت مربوطه را به طور کامل مطالعه و یا از متخصصین این حوزه، کمک دریافت کنید.

خوشبختانه ما در ترابار، یک بازارگاه الکترونیکی جامع با کاربری بسیار آسان طراحی کرده‌ایم که به راحتی می‌توانید از طریق آن اقدام به ثبت مشخصات بار خود  و دریافت بارنامه الکترونیکی کنید. همچنین با ارائه خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته، امکان برقراری ارتباط میان شما و متخصصین فعال در سازمانمان را، برقرار کرده‌ایم.

برای ورود به سامانه جامع ترابار، روی لینک زیر کلیک کنید.

سامانه حمل بار ترابار 

در این نوشتار، ضمن توضیح و مرور بارنامه و مشخصات و ویژگی‌های آن، به بررسی نوع الکترونیکی آن نیز پرداختیم. سپس با توضیح انواع و نمونه‌های متفاوت بارنامه الکترونیکی، مزایای آن نسبت به نمونه سنتی و کاغذی آن را برشمردیم و در نهایت به معرفی سامانه‌های صدور بارنامه الکتریکی و منحصرا، سامانه صدور بارنامه الکترونیکی ترابار پرداختیم. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کرده و ابهامات موجود در رابطه با بارنامه الکترونیکی را، برایتان رفع کرده باشد. 

پردیس سرداری