کاهش هزینه‌های حمل ‌و ‌نقل با مانیتورینگ هوشمند ناوگان

۷ آذر ۱۴۰۲
حمل و نقل
فناوری
null

مدیریت سیستم حمل‌ونقل که شامل وسایل ‌نقلیه و رانندگان می‌شود، معمولا کاری بسیار پرهزینه است. سامانه حمل‌ونقل ترابار، با استفاده از مانیتورینگ هوشمند وضعیت ناوگان به جای سیستم‌های سنتی و کاغذی، می‌تواند به مدیران و سازمان‌ها در کنترل و کاهش هزینه‌های حمل ‌و نقل کمک شایانی کند.

سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند ناوگان، با استفاده از تکنولوژی و فناوری جدید، سیستمی ایجاد می‌کند که در آن همگی وسایل ‌نقلیه به ‌همراه کلیه‌ی عناصر زیرساخت، مانند علائم راهنمایی‌ و ‌رانندگی و شرایط جاده‌ای به یک سیستم کنترل مرکزی متصل می‌شوند.

این سیستم قادر است که اطلاعات را از منابع مختلفی هم‌چون سیستم‌های ماهواره‌ای، ایستگاه‌های هواشناسی، دوربین‌های کنترل محدودیت، آشکارسازهای ترافیک و رایانه‌ها جمع‌آوری کرده و برای ارائه گزارش پردازش نماید. با استفاده از این گزارش‌ها صاحبان صنعت می‌توانند به صورت لحظه‌ای، وضعیت خودرو و شرایط حمل‌ونقل کالاها را پایش و کنترل نموده و با توجه به شرایط، تصمیمات بهینه‌ای بگیرند.

همچنین هوشمندسازی حمل‌‌و‌نقل، امکانات جدیدی برای وضع و اجرای قوانین و محدودیت‌ها، هم برای خودروها و هم رانندگان فراهم می‌کند. از طریق مانیتورینگ هوشمند وضعیت ناوگان، کنترل و نظارت بر رعایت این قوانین تعیین‌شده نیز به‌آسانی انجام می‌شود.


 

null

تاثیر مدیریت ناوگان هوشمند در کاهش هزینه‌ها

برای این منظور ابتدا باید با انواع هزینه‌های حمل‌ونقل آشنا شوید تا راه‌حل‌های مدیریت هوشمند برای کاهش هزینه‌ها را بهتر درک کنید. هزینه‌های اصلی در سازمان‌های حمل‌ونقل در سه دسته قرار می‌گیرند: 

۱

هزینه سوخت

بزرگ‌ترین بخش هزینه‌های حمل‌ونقل را، هزینه‌های مربوط به سوخت تشکیل می‌دهد. همچنین این هزینه‌ها  اغلب به دلیل نوسانات شرایط اقتصادی و تغییر قیمت سوخت، قابل پیش‌بینی نیستند؛ و به چالش بزرگی برای مدیران سازمان‌ها تبدیل شده‌اند.


 

۲

هزینه بیمه

خسارات و هزینه‌های بیمه معمولا شامل تصادفات خودروهای ناوگان، خسارات فیزیکی خودروهای درگیر در تصادفات، صدمه‌ی کارمندان شرکت و صدمات بدنی شخص ثالث‌‌ در‌ تصادفات می‌شود.

۳

هزینه نگهداری

هزینه های نگه‌داری بیشتر شامل فرآیندهای پیش‌گیرانه می‌باشند، مانند تعویض پیش‌گیرانه قطعات خودروها و لاستیک ها و... . این هزینه‌ها هم به دلیل شرایط مختلف جاده‌ای و آب‌وهوایی و عوامل غیرقابل کنترل دیگری، قابل ‌پیش‌بینی نیستند.

فناوری مدیریت ناوگان به کمک سیستم مانیتورینگ هوشمند، به مدیران این امکان را می‌دهد که نظارت مستقیمی بر عملکرد ناوگان خود داشته و زمینه‌های بهبود شرایط را شناسایی کنند. این نظارت دائمی، یک بینش جامع به مدیران در بررسی رفتار رانندگان و کارمندان، میزان مصرف سوخت خودروهای ناوگان، و موارد مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودروها می‌دهد و همچنین امکان تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های درست مبتنی بر داده‌های واقعی ناوگان را فراهم می‌کند که همین مورد منجر به مدیریت صحیح هزینه‌های سازمان و کاهش هزینه های حمل‌ونقل برای مدیران خواهد شد.

۱-کاهش هزینه‌های سوخت

هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل، از طریق جمع‌آوری داده‌ها از ماژول کنترل موتور خودرو و ثبت گزارشات به کنترل و کاهش هزینه سوخت کمک زیادی می‌کند. از این گزارشات، داده‌هایی از یک سری فعالیت‌هایی که باعث هدررفت سوخت می‌شوند، ارائه می‌گردد؛ مانند:

حالت دور آرام موتور یا توقف خودرو: در این حالت، بین یک‌چهارم تا نیم گالن سوخت در ساعت مصرف می‌شود؛ پس بهتر است تا در هنگامی که قرار است از یک کامیون برای مدت طولانی استفاده نشود، خودرو خاموش گردد. در این موارد با استفاده از مانیتورینگ هوشمند وضعیت ناوگان، مدیریت می‌تواند با بررسی وضعیت خودروها و رانندگان، در زمینه محدودسازی زمان بیکاری و جلوگیری از هدر رفتن سوخت تصمیمات صحیح اتخاذ کند.

از سوی دیگر با فناوری مدیریت سرعت در ناوگان هوشمند، مدیران می‌توانند نظارت کاملی بر عملکرد رانندگان داشته باشند و متوجه شوند که چه زمان‌هایی رانندگان از محدودیت‌های سرعت اعلام‌شده تجاوز می‌کنند که منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود. همچنین این کنترل منجر به بهبود امنیت حمل ‌و نقل می‌گردد.

null

۲-بهینه ‌سازی مسیر حمل و نقل:

سیستم مانیتورینگ هوشمند ناوگان با استفاده از داده‌ها، می‌تواند سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل را شناسایی کند که این امر مستقیماً به کاهش هزینه سوخت منجر می‌شود.

۳-بررسی رفتار راننده

یک ناوگان هوشمند برای مدیران امکان نظارت لحظه‌ای بر رفتار رانندگان را فراهم می‌نماید. داشتن این دید جامع تاثیر زیادی در کنترل و کاهش هزینه‌های سوخت دارد. برای مثال، یک راننده با فراتر رفتن از محدوده سرعت مجاز یا شتاب‌گیری زیاد خودرو، میزان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و همچنین امکان بروز تصادفات و خسارات را بالا می‌برد.

با کمک ناوگان هوشمند می‌توان به آموزش صحیح رانندگان پرداخت و با ایجاد تنظیماتی در عملیات روزانه آن‌ها، میزان خطاهای انسانی را کنترل نمود و همچنین نمودارهای منظمی از میزان مصرف سوخت روزانه، ماهانه و سالانه‌ی هر خودرو و راننده را به‌دست آورد.

null

۴-کاهش هزینه‌های بیمه و مطالبات

فناوری مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل با استفاده از مانیتورینگ هوشمند و ویدئوهای ضبط ‌شده، می‌تواند اتفاقاتی را که قبل، حین و بعد از حادثه رانندگی رخ داده است را نمایش دهد. این ویدئوهای ثبت‌شده می‌توانند مدرک قوی برای بررسی شرایط تصادف ارائه کنند. در نتیجه ناوگان حمل‌ونقل می‌تواند خیلی سریع با تسلط به شرایط به ادعاها رسیدگی‌کند و با مدیریت ادعاهای صحیح و غیرصحیح، موجب کاهش هزینه‌های قانونی شود.

۵-کاهش هزینه‌های نگه‌داری

به کمک داده‌های حاصل از هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل، امکان پیش‌بینی زمان تعمیر و نگه‌داری خودروها برای مدیران فراهم می‌گردد، که نهایتا منجر به کاهش هزینه‌های نگه‌داری می‌شود.

برخی از این داده‌ها شامل: 

  • شمارش تعداد کیلومترهای طی‌شده توسط هر وسیله‌ نقلیه و امکان تعیین سقف برای زمان تعمیر و نگه‌داری پیش‌گیرانه.
  • ثبت و شناسایی رفتارهای مخاطره‌آمیز رانندگان، همچون سرعت زیاد، ترمز شدید، شتاب‌گیری، یا برخورد به حاشیه جاده، که سایش و پارگی ترمزها و لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد و نیاز به تعمیرات پیش‌گیرانه را جلو می‌اندازد.


 برخورداری از چنین داده‌هایی به مدیران ناوگان کمک می‌کند تا همواره وسایل نقلیه ناوگان را در بهترین شرایط حفظ کنند و در نتیجه زمان‌های خرابی خودروها را کاهش دهند. همچنین به مدیران این فرصت را می‌دهد تا قبل از بزرگ شدن مشکلات و تبدیل شدن به هزینه‌های گزاف، آن‌ها را پیش‌بینی کنند.


 

null

ناوگان هوشمند ترابار

همانطور که در این مقاله به تفصیل در مورد آن پرداختیم، هوشمندسازی حمل‌ونقل راهکارهای مختلفی برای مدیریت و کاهش هزینه‌های ناوگان ارائه می‌دهد که می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری سیستم و بهبود کیفیت خدمات حمل ‌و نقل گردد. سامانه هوشمند ناوگان حمل‌ونقل ترابار، با فراهم‌سازی سیستم مانیتورینگ هوشمند، به‌منظور بهبود کیفیت خدمات حمل‌ و نقل، ابزارهای مختلف نظارتی و مدیریتی را در اختیار مدیران و سازمان‌های مختلف حملی کشور قرار می‌دهد.