مشکلات شرکت‌های حمل بار

۱۰ اسفند ۱۴۰۱
حمل و نقل
null

مسئله حمل و نقل در جهان امروز، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شرکت‌های باربری به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان این سیستم، موظف هستند به بهترین شکل ممکن به ارائه خدمات بپردازند و نیازهای موجود را رفع کنند، اما در این مسیر با مشکلاتی روبرو هستند که موجب بروز اختلال در شبکه حمل و نقل کشور می‌شود. در این مقاله تلاش کرده‌ایم این مشکلات و دلایل بروز آن‌ها را شرح دهیم و سپس بهترین راه‌حل ممکن جهت  رفع آن‌ها را، ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید.

اساسی‌ترین مشکلات شرکت‌های باربری

  • نبود بار برگشت برای کامیون‌ها

به‌ طور معمول کامیون‌ها و ماشین‌های باربری پس از تخلیه بار در محل مورد نظر، مسیر برگشت را با ماشین خالی از بار برمی‌گردند که این مسئله مشکلاتی از جمله افزایش هزینه‌ها و افزایش مصرف سوخت ماشین را، در پی دارد. 

  • توزیع نامناسب بار

 یکی دیگر از مشکلات اساسی رانندگان، توزیع نامناسب بار میان آن‌ها می‌باشد. یکی از دلایل این مسئله زیاد بودن تعداد رانندگان است که معمولا باعث می‌شود تعدای از آن‌ها بتوانند بار بیشتری جابه‌جا کنند و به‌درآمد بیشتری دست پیدا کنند و تعدادی از آن‌ها، نتوانند درآمد مناسبی را کسب کنند.

  • مشکلات مرتبط با کمیسیون‌ها

یکی دیگر از مشکلات اساسی رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل، پایین‌بودن میزان کمیسیون دریافتی آنان می‌باشد. در زمینه تعیین میزان کمیسیون، عواملی چون مسافت و حجم بار تاثیرگذار هستند. به این صورت که هر چه میزان این دو عامل بیشتر باشد، هزینه باربری و مبلغ کمیسیون دریافتی نیز، بیشتر است. لازم به ذکر است که در زمینه مشکلات مرتبط با دریافت کمیسیون، دو گروه از فعالان حوزه حمل و نقل درگیر هستند: مشتریان و کامیون‌داران. در ادامه به بررسی مشکلات این دو گروه به صورت جداگانه می‌پردازیم.

 

  1. ۱- مشکلات مرتبط با مشتریان: مهم‌ترین مسئله مشتریان، یافتن ماشین حمل و نقل مناسب است. معمولا شخصی که قصد ارسال یک بار را دارد، باید پیداکردن راننده و ماشین حمل مناسب، به ترمینال‌ها و شرکت‌ها مراجعه کند، برای هزینه حمل چانه بزند و بعد پیگیر بیمه‌کردن بار و طی‌کردن روند اداری باشد. این روند طولانی است و وقت نسبتا زیادی نیاز دارد و به همین علت برای مشتریان مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
  2. ۲- مشکلات مرتبط با کامیون‌داران: رانندگان کامیون‌ها یا سایر وسایل حمل و نقل، باید برای پیدا کردن بار به شرکت‌های حمل و نقل شهری یا ترمینال‌ها مراجعه کنند و منتظر روند تخصیص بار باشند. سپس پروسه کارهای اداری، بیمه‌نامه و بارنامه را طی کنند. طی‌کردن تمام این مسیر زمان بسیار زیادی از آن‌ها می‌گیرد و در نهایت ناچار می‌شوند مسیر برگشت را بدون بار طی کنند که موجب مصرف سوخت بیشتر و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

 

موارد ذکر شده تنها مشکلات شرکت‌های باربری و مشتریان آن‌ها نیستند. مسائل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.  
 

سایر مشکلات

  • مسئله امنیت بارها و رانندگان
  • خطر رها شدن بارها توسط رانندگان در مسیر
  • ناکارآمدی سندهای ثبت‌شده در سیستم‌ حمل و نقل
  • عدم وجود ارتباط مفید و کارآمد میان کارمندان
  • تاخیر در بارگیری و تخلیه بار
  • گم‌شدن یا سرقت محموله‌ها
  • هزینه‌ها و جریمه‌های اضافی

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و رواج یافتن استفاده از اینترنت میان عموم مردم، شاهد ظهور باربری‌های آنلاین هستیم که کمک شایانی به رفع مشکلاتی که ذکر شد، می‌کنند. سامانه‌های آنلاین باربری مانند ترابار، با ارائه خدمات منحصر به فرد، موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها و زمان مشتریان و رانندگان می‌شوند. 

مهم‌ترین خدمات باربری‌های آنلاین

  • تعیین و دریافت هزینه‌ها طبق تعرفه‌های وضع شده
  • امکان مانیتورینگ و رصد مداوم بارها در طول مسیر
  • تسریع روند بیمه کردن بارها
  • تسریع مراحل یافتن بار یا پیدا کردن راننده و وسیله حمل مناسب

 

سامانه‌های آنلاین باربری که با نام بازارگاه‌های الکترونیکی نیز شناخته می‌شوند، روش‌های سریع و در دسترس حمل و نقل بار را، در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند و اخیرا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این سامانه‌ها و اطلاع یافتن از فعالیت‌های آن‌ها، توصیه می‌کنیم مروری بر مقاله «بازارگاه الکترونیکی چیست؟» داشته باشید.

 

ترابار در این مقاله بر بررسی مشکلاتی که باربری‌ها ایجاد می‌کنند یا با آن‌ها مواجه هستند، پرداخته و ضمن بررسی دقیق این مشکلات و آثار آنان بر روی مشتریان و رانندگان، راه‌حلی جدید برای این مسئله ارائه کرده است.

ممنونیم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

پردیس سرداری